يکشنبه ٢٨ آبان ١٣٩٦
بازدید هیات رئیسه بیمارستان روانپزشکی رازی تبریز از بزرگترین و قدیمی ترین مرکز روانپزشکی خاورمیانه
موفقیت ورزشکاران مرکز آموزشی – درمانی روانپزشکی رازی
کنفرانس علمی بررسی راهکارهای اجرایی طرح مراقبت در منزل در بیماری های مزمن و توانبخشی

 

مددکاری
 

معرفی واحد مددکاری بیمارستان روانپزشکی رازی

واحد مددکاری بیمارستان روانپزشکی رازی  مستقر در ساختمان فارابی و با شماره تلفن های مستقیم  :

33401217-33401218

با 29 نفر مددکار زن و مرد به صورت فعال و روزانه در مرکز مشغول به کار می باشند که هر یک از بخش های مرکز دارای یک مددکار مستقل می باشد که کارهای مختص آن بخش را انجام می دهند و درهر درمانگاه یک مددکار ثابت نیز مستقر است.

مددکار عضوی از تیم درمان ودر اصل پل  ارتباطی میان تیم درمان و خانواده می باشد و  در طی روند درمان بیمار همزمان ازطریق ارتباط و بررسی خانواده و محیط زندگی بیمار و حتی محیط تحصیلی و شغلی وی عوامل تاثیر گذار در عود و یا تشدید بیماری را نیز بررسی می نماید که این امر کمک کننده درتسریع و بهبود روند  درمانی بیمار می باشد.

فعالیتها و خدمات  مددکاران درخصوص بیماران سرپایی و بستری ، این مرکز در زمان پذیرش ، بستری و ترخیص و همچین در

ارتباط با بیمارستان و پیشبرد اهداف درمانی به شرح ذیل می باشد:

الف- هنگام پذیرش

  • برقراری ارتباط حرفه ای با مددجویان و مصاحبه با همراهان وی به منظور کاهش اضطراب و دریافت اطلاعات لازم درمورد مشکلات اجتماعی و خانوادگی آنان
  • هماهنگی با واحد پذیرش و تیم درمانی در خصوص فرایند پذیرش یا ارجاع بیماران اعزامی از شهرستانها، مراجع قضایی، سازمان بهزیستی و سایر مراکز
  • ارائه خدمات مشاوره، ارجاع و پیگیری امور بیمه ای بیماران سرپایی و بستری 
  • راهنمایی و معرفی مددجویان جهت استفاده از امکانات پزشکی، توانبخشی و حمایتی سایر مراکز از جمله بهزیستی و کمیته امداد امام و مراکز مربوطه ،با درنظر گرفتن محل سکونت آنان

ب- طی دوره بستری

  • ارزیابی اجتماعی مددجویان و ثبت مسائل و مشکلات آنان از طریق ارتباط و مصاحبه با بیمار و خانواده با رعایت اصل رازداری حرفه ای
  • برقراری ارتباط با سایر موسسات درمانی، بهداشتی، آموزشی، اجتماعی و حمایتی  از جمله سازمان های کمیساریای سازمان ملل  ، ایراک ، اورژانس های اجتماعی، مراکز مداخله در بحران ، ستاد پذیرش بیماران روان ، کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و...جهت استفاده از امکانات و تسهیلات آنان به منظور رفع نیازمندی های مددجویان در حوضه های وظایف مددکاری.
  • مصاحبه با مددجو و خانواده به منظور افزایش آگاهی و جلب همکاری آنان در پیشبرد روند درمان
  • ایفای نقش های رابط و مدیر مراجع (Case Manager)  به منظور تقویت ارتباط  و هماهنگی تیم درمان با خانواده و یا سایر نهادهای اجتماعی
  • همکاری با تیم درمان برای اجرای برنامه های آموزشی رفاهی تفریحی  بیماران  .
  • تهیه و ارائه گزارش از وضعیت اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی مددجویان بر حسب درخواست کمسیونهای روانپزشکی، مراجع قضایی و سازمان بهزیستی و ...
  • بازدید منزل (Home Visit) و دریافت اطلاعات از سایرمنابع مطلع جهت شناخت هرچه بیشتر مسائل بیمار و خانواده در موارد ضروری به تشخیص مددکار و یا پزشک معالج
  • بررسی وضعیت اجتماعی و خانوادگی بیمار و همکاری با تیم درمان جهت تشخیص لزوم نگهداری بیماران مزمن روان در بخش های تحت پوشش سازمان بهزیستی (تعامل با مراکز نگهداری تحت پوشش بهزیستی )
  • شناسایی شبکه های حمایتی و منابع موجود در جامعه و بهره گیری  لازم از آنها  به نفع بیماران و خانواده های آنان .
  •  در صورت لزوم ثبت و ضبط و نگهداری  اسناد و مدارک و وسایل مربوط به بیمار روان تا زمان ترخص
  • مستند سازی فعالیتها و مکاتبات در پرونده های بالینی .
  • شرکت در جلسات گروه درمانی و ارائه نقطه نظرات و اطلاعات لازم در خصوص مسائل و مشکلاتی که می توانند در تصمیم گیری در مورد بیمار موثر باشد.
  • راهنمایی، مشاوره ومداخله درزمینه احقاق حقوق بیماران و خانواده با رعایت جوانب امور و هماهنگی با مراجع قضایی و دایره سرپرستی امور محجورین .
  • پیگیری امور قیمومت بیماران فاقد سرپرست به روش های  مراجعه ، هماهنگی و یا ارائه گزارش به اداره های سرپرستی .توسط مددکار قضایی و یا مددکار بخش .اعلام نظر ویا اعمال نظر در مورد عزل و نصب قیم  در خصوص  بیماران مزمن بستری در پردیسها. و تعیین هویت بیماران مجهول الهویه و بی سرپرست.

·         ارائه آموزش ومشاوره لازم به مددجویان و خانواده آنان درخصوص تشریح عوامل موثر در عود بیماری و اتخاذ رفتارهای صحیح و آگاه سازی در رابطه با حفظ بهداشت روانی سیستم خانواده (با روشهای مددکاری فردی،گروهی و جامعه ای) پیگیری شناسایی

·         بررسی وضعیت اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی مددجو و همکاری با تیم درمان جهت تشخیص لزوم نگهداری بیماران مزمن در پردیس  ها و بخشهای مزمن مرکز

·         آگاه سازی و توجیه مددجو و خانواده های متقاضی ترخیص با رضایت شخصی جهت اطلاع از عواقب ترخیص بدون دستور پزشک معالج و قطع درمان و ارائه توصیه های لازم جهت لزوم پیگیری درمان در خارج از بیمارستان

ج- زمان ترخیص و پس از آن

·         پیگیری فرایند ترخیص مددجویان با تشخیص تیم درمان

·         آماده سازی مددجویان  جهت ترخیص از بیمارستان

·         کمک در جهت رفع مشکلات موجود در خانواده مددجو و ایجاد زمینه پذیرش وی در کانون خانواده

·         پیش بینی و اتخاذ تدابیر لازم جهت سپردن بیماران فاقد سرپرست به مراکز ذیربط

·         آگاه سازی مددجو و خانواده در جهت برخورد با مشکلات احتمالی ناشی از بیماری در محیط کار و تحصیل

·         بررسی موانع قانونی ترخیص مددجویان و بر حسب مورد ارجاع به مشاور حقوقی مرکز

·         بررسی وضعیت اقتصادی  اجتماعی و خانوادگی بیمار و مددجویان  و ارائه گزارش مددکاری به منظور نظارت بر میزان پرداخت هزینه های درمانی

·         نظارت بر فرآیند ترخیص مددجویان با واحد ترخیص جهت تحویل آنها به خانواده و یا سایر افراد حقیقی و حقوقی مجاز

·         پیگیری پس از ترخیص وهمکاری با تیم درمان و دفتر آموزش خانواده به منظور پیگیری پس از ترخیص و  پیشگیری از عود علایم .

فعالیتهای  واحد مددکاری در رابطه با بیمارستان و پیشبرد اهداف درمانی

  • ارائه نظرات و پیشنهادات جهت ارتقاء کیفی خدمات واحد مددکاری اجتماعی به مسئول واحد
  •  به جهت همکاری با مرکز، و در صورت نیاز ،تعامل با سایر بیمارستانهای دانشگاهی و مراکز غیر دانشگاهی جهت تعیین نوبت مشاوره و سایر خدمات پاراکلینکی و اعلام وقت به بخش های بستری و اعلام به خانواده جهت مراجعه و حضور و همراهی بیمار .
  • همکاری در جلب مشارکت موسسات و نهادهای مرتبط در خصوص دریافت خدمات بهداشتی،درمانی و رفاهی و بهره گیری مناسب از آنان جهت حل مشکلات مددجویان –تعامل با سازمان ها و اداره های بهزیستی و کمیته امداد ومراکز خیریه ...
  • همکاری  در جهت پیشبرد آموزش عملی دانشجویان مددکاری در رابطه با فعالیت های مددکاری در بیمارستان.
  • شرکت فعال در جلسات هماهنگی متشکله در واحد مددکاری به منظور بررسی مشکلات موجود
  • شرکت در دوره های آموزشی ضمن خدمت ،جلسات وهمایش های مرتبط و برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی و کارگاههای تخصصی که در جهت ارتقا کیفیت حرفه مددکاری اجتماعی صورت می پذیرد.
  • انجام تحقیقات و پژوهش های اجتماعی-درمانی در مرکز و یا مراکز مربوطه در ارتباط با وظایف واحد مددکاری و ارائه نتایج به مقامات ذیربط، جهت برنامه ریزی های مقتضی با صلاحدید مسئول واحد.
  • ارائه گزارش های ماهانه و یا موردی مربوط به فعالیتهای واحد مددکاری به مقام مافوق.
  • انجام سایر امور محوله از طریق مقام مسئول ،در رابطه با حرفه مددکاری،

 

 

 

 

 

 

دانشگاه علوم بهزیستی...تماس با دانشگاهگروه های آموزشیمراكز درمانيمراكز پژوهشيکتابخانه و مرکز اطلاع رسانی

Copyright © 2009 U.S.W.R - All rights reserved. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی