چهارشنبه ٢١ آذر ١٣٩٧
آشنایی با کتابخانه
 

"کتابخانه روانپزشکی رازی" از نوع کتابخانه های تخصصی – بیمارستانی میباشد که در طبقه دوم ساختمان آموزشی شهید چهاردهی مرکز روانپزشکی رازی مستقر میباشد . "مرکز آموزشی،درمانی روانپزشکی رازی" بزرگترین بیمارستان روانپزشکی کشور و زیر مجموعه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی  اداره میشود .

کتابخانه دارای  300  متر مربع مساحت میباشد و توسط دو پرسنل  کارشناس کتابدار اداره میشود کتابخانه دارای 11574 جلد کتاب  که شامل9273 جلد کتاب فارسی و2301 جلد کتاب لاتین میباشد؛ تعداد پایاننامه:ها 112 عنوان ؛ تعداد سی دی :  166 حلقه .

- کتابخانه به روش قفسه باز اداره میشود و فهرستنویسی و رده بندی کتابخانه از رده بندی LC  استفاده شده است.

- جامعه استفاده کننده : بیمارستان روانپزشکی رازی حدودا 1000نفر پرسنل دارد از این تعداد 675  نفر عضو فعال کتابخانه هستند علاوه بر ان گروه هیات علمی روانپزشکی نیز در بیمارستان مستقر هستند و حدودا تعداد 30الی 35 نفر دستیار روانپزشکی در حال تحصیل و گذراندن دوره 4ساله تخصص میباشند. علاوه بر اعضای فعال کتابخانه  ، دانشجویان پرستاری ،روانشناسی ،مددکاری و کاردرمانی  از سایر دانشگاهها  جهت گذراندن دوره کارورزی طبق قراردادی که با بیمارستان دارند  به صورت دوره ای از خدمات کتابخانه مرکز استفاده میکنند که البته چون بصورت دوره موقت چند ماهه هستند امانت کتاب از طریق کارت ملی به این  دانشجویان انجام میشود.

دسترسی به اینترنت از طریق وای فای در کتابخانه میسر میباشد همچنین مراجعین میتوانند جهت استفاده از بانکهای اطلاعاتی و حستجو در اینترنت از رایانه های قسمت اطلاع رسانی جنب کتابخانه استفاده نمایند.

- شرایط عضویت: کلیه کارکنان ، اعضای هیات علمی و دستیاران روانپزشکی با ارائه کپی شناسنامه و پر کردن فرم عضویت .

دانشجویان سایر مراکز و دانشگاهها که در حال گذراندن دوره کارورزی در این مرکز میباشند با ارائه کارت ملی به صورت موقت میتوانند از کلیه خدمات کتابخانه از جمله امانت کتاب  استفاده نمایند.

تعداد کتاب امانتی برای اعضای هیات علمی 7جلد به مدت یکماه ، کارمندان 4جلد به مدت دو هفته ، دستیاران روانپزشکی و پزشکان 5جلد به مدت دوهفته و دانشجویان 3جلد  میباشد   

- مجموعه سازی : از آنجاییکه مرکز روانپزشکی رازی یک بیمارستان تخصصی میباشد بالطبع در کتابخانه نیز سعی شده در درجه اول منابع  مرتبط با حوزه اعصاب و روان  تهیه گردد علاوه بر ان بیمارستان شامل چهار گروه آموزشی شامل گروه روانشناسی، گروه پرستاری ،گروه مددکاری و گروه کاردرمانی میباشد که اولویت بعدی در خرید و تهیه منابع در کتابخانه میباشند. و در نهایت  اولویت سوم تهیه کتابهای برای گروههای پیراپزشکی و پاراکلینیک و همچنین سایر موضوعات از قبیل رمان و ادبیات تاریخ و فلسفه و ... میباشد.

 

علاوه بر کتابخانه اصلی ، کتابخانه ای ویژه بیماران و مددجویان مرکز در قسمت سالن کارگاهها ایجاد شده است که زیر نظر کتابخانه میباشد و هر ساله کتابهایی متناسب با نیازهای مددجویان برای آنجا خریداری میشود . باتوجه به اینکه کتابدرمانی یک مبحث جدید در بهبود و توابخشی روحی بیماران روان میباشد در صورت توجه و حمایت میتوان از این روش در بهبود بیماران روان سود جست . هم اکنون مددجویان بستری در بخشها و پردیسها به انتخاب و تشخیص کارشناس کاردرمانی مستقر در بخش میتوانند ساعاتی از روز از امکانات کتابخانه مددجویان استفاده نمایند . 

 

گالری تصاویر کتابخانه


شماره شابکای کتابخانه : IR 200910002

شرح وظایف واحد کتابخانه مرکزروانپزشکی رازی

 

1-    مجموعه سازی شامل: انتخاب ، سفارش و در نهابت تهیه منابع مورد نیاز اعم از کتاب ، نشریات ، سی دی و ...

2-     بخش خدمات فنی و آماده سازی : شامل تبت ، فهرستنویسی و رده بندی  منابع و چاپ لیبل عطف کتاب ، لیبل بارکد و ...

3-    ورود اطلاعات اعضا  و منابع  به نرم افزار کتابخانه  جهت  سهولت دسترسی و امکان جستجو توسط مراجعین از طریق مولفه های مختلف شامل  عنوان ، مولف، ناشر ، مترجم ، موضوع و...

4-    تهیه، جمع اوری و تنظیم اطلاعات کتاب شناسی تمام پایان نامه های موجود

5-    راهنمایی و آموزش به پرسنل ، دانشجویان و محققان برای یافتن منابع و اطلاعات مورد نیاز

6-    راهنمایی و آموزش به مراجعه کنندگان جهت جستجوی اطلاعات مورد نیاز  از اینترنت و کتابخانه های  مجازی  و الکترونیک

7-    امانت منابع کتابخانه اعم از کتاب ، سی دی و ...

8-    پیگیری کتابهای تاخیردار و مفقودی و تماس با اعضاء جهت بازگشت  آنها به کتابخانه.

9-    پویا کردن مجموعه با وجین کردن منابع فرسوده ، تاریخ گذشته و نسخ تکراری بدون استفاده .

10. پیگیری امور اداری کتابخانه و برطرف کردن نیازها و وسایل مورد نیاز کتابخانه  جهت اعتلاء و پیشرفت در خدمات رسانی به مراجعه کنندگان .

11. تهیه و ارائه گزارش و آمار کامل اعم از دفتر ثبت ، میر امانت ، تازه های کتاب ، اعضا کتابخانه ، تعداد مراجعین و...

12. نظرخواهی از مراجعه کنندگان جهت ارتقاء سطح خدمات رسانی و بالا بردن کیفیت کار کتابخانه

13. ایجاد فضای دوستانه و صمیمی با مراجعه کنندگان و جلب رضایت آنها .

                                                                                                                                  تهیه کننده: حسین سلامه زاده

                                                                                                                                کارشناس کتابداری و اطلاع رسانی