سرپرست مددکاری : عبدالهاشم کاوه
شماره تماس دفتر مددکاری مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی رازی
33401217
33401218
معرفی واحد مددکاری بیمارستان روانپزشکی رازی :
29 نفر مددکار زن و مرد به صورت فعال و روزانه در مرکز مشغول به کار می باشند که هر یک از بخش های مرکز دارای یک مددکار مستقل می باشد که کارهای مختص آن بخش را انجام می دهند و درهر درمانگاه یک مددکار ثابت نیز مستقر است.
مددکار عضوی از تیم درمان و در اصل پل ارتباطی میان تیم درمان و خانواده می باشد و در طی روند درمان بیمار همزمان از طریق ارتباط و بررسی خانواده و محیط زندگی بیمار و حتی محیط تحصیلی و شغلی وی عوامل تاثیر گذار در عود و یا تشدید بیماری را نیز بررسی می نماید که این امر کمک کننده درتسریع و بهبود روند درمانی بیمار می باشد.
فعالیتها و خدمات مددکاران درخصوص بیماران سرپایی و بستری ، این مرکز در زمان پذیرش ، بستری و ترخیص و همچین در
ارتباط با بیمارستان و پیشبرد اهداف درمانی به شرح ذیل می باشد:
الف- هنگام پذیرش
- برقراری ارتباط حرفه ای با مددجویان و مصاحبه با همراهان وی به منظور کاهش اضطراب و دریافت اطلاعات لازم درمورد مشکلات اجتماعی و خانوادگی آنان
- هماهنگی با واحد پذیرش و تیم درمانی در خصوص فرایند پذیرش یا ارجاع بیماران اعزامی از شهرستانها، مراجع قضایی، سازمان بهزیستی و سایر مراکز
- ارائه خدمات مشاوره، ارجاع و پیگیری امور بیمه ای بیماران سرپایی و بستری
- راهنمایی و معرفی مددجویان جهت استفاده از امکانات پزشکی، توانبخشی و حمایتی سایر مراکز از جمله بهزیستی و کمیته امداد امام و مراکز مربوطه ،با درنظر گرفتن محل سکونت آنان
ب- طی دوره بستری
- ارزیابی اجتماعی مددجویان و ثبت مسائل و مشکلات آنان از طریق ارتباط و مصاحبه با بیمار و خانواده با رعایت اصل رازداری حرفه ای
- برقراری ارتباط با سایر موسسات درمانی، بهداشتی، آموزشی، اجتماعی و حمایتی از جمله سازمان های کمیساریای سازمان ملل ، ایراک ، اورژانس های اجتماعی، مراکز مداخله در بحران ، ستاد پذیرش بیماران روان ، کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و...جهت استفاده از امکانات و تسهیلات آنان به منظور رفع نیازمندی های مددجویان در حوضه های وظایف مددکاری.
- مصاحبه با مددجو و خانواده به منظور افزایش آگاهی و جلب همکاری آنان در پیشبرد روند درمان
- ایفای نقش های رابط و مدیر مراجع (Case Manager) به منظور تقویت ارتباط و هماهنگی تیم درمان با خانواده و یا سایر نهادهای اجتماعی
- همکاری با تیم درمان برای اجرای برنامه های آموزشی رفاهی تفریحی بیماران .
- تهیه و ارائه گزارش از وضعیت اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی مددجویان بر حسب درخواست کمسیونهای روانپزشکی، مراجع قضایی و سازمان بهزیستی و ...
- بازدید منزل (Home Visit) و دریافت اطلاعات از سایرمنابع مطلع جهت شناخت هرچه بیشتر مسائل بیمار و خانواده در موارد ضروری به تشخیص مددکار و یا پزشک معالج
- بررسی وضعیت اجتماعی و خانوادگی بیمار و همکاری با تیم درمان جهت تشخیص لزوم نگهداری بیماران مزمن روان در بخش های تحت پوشش سازمان بهزیستی (تعامل با مراکز نگهداری تحت پوشش بهزیستی )
- شناسایی شبکه های حمایتی و منابع موجود در جامعه و بهره گیری لازم از آنها به نفع بیماران و خانواده های آنان .
- در صورت لزوم ثبت و ضبط و نگهداری اسناد و مدارک و وسایل مربوط به بیمار روان تا زمان ترخص
- مستند سازی فعالیتها و مکاتبات در پرونده های بالینی .
- شرکت در جلسات گروه درمانی و ارائه نقطه نظرات و اطلاعات لازم در خصوص مسائل و مشکلاتی که می توانند در تصمیم گیری در مورد بیمار موثر باشد.
- راهنمایی، مشاوره ومداخله درزمینه احقاق حقوق بیماران و خانواده با رعایت جوانب امور و هماهنگی با مراجع قضایی و دایره سرپرستی امور محجورین .
- پیگیری امور قیمومت بیماران فاقد سرپرست به روش های مراجعه ، هماهنگی و یا ارائه گزارش به اداره های سرپرستی .توسط مددکار قضایی و یا مددکار بخش .اعلام نظر ویا اعمال نظر در مورد عزل و نصب قیم در خصوص بیماران مزمن بستری در پردیسها. و تعیین هویت بیماران مجهول الهویه و بی سرپرست.
· ارائه آموزش ومشاوره لازم به مددجویان و خانواده آنان درخصوص تشریح عوامل موثر در عود بیماری و اتخاذ رفتارهای صحیح و آگاه سازی در رابطه با حفظ بهداشت روانی سیستم خانواده (با روشهای مددکاری فردی،گروهی و جامعه ای) پیگیری شناسایی
· بررسی وضعیت اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی مددجو و همکاری با تیم درمان جهت تشخیص لزوم نگهداری بیماران مزمن در پردیس ها و بخشهای مزمن مرکز
· آگاه سازی و توجیه مددجو و خانواده های متقاضی ترخیص با رضایت شخصی جهت اطلاع از عواقب ترخیص بدون دستور پزشک معالج و قطع درمان و ارائه توصیه های لازم جهت لزوم پیگیری درمان در خارج از بیمارستان
ج- زمان ترخیص و پس از آن
· پیگیری فرایند ترخیص مددجویان با تشخیص تیم درمان
· آماده سازی مددجویان جهت ترخیص از بیمارستان
· کمک در جهت رفع مشکلات موجود در خانواده مددجو و ایجاد زمینه پذیرش وی در کانون خانواده
· پیش بینی و اتخاذ تدابیر لازم جهت سپردن بیماران فاقد سرپرست به مراکز ذیربط
· آگاه سازی مددجو و خانواده در جهت برخورد با مشکلات احتمالی ناشی از بیماری در محیط کار و تحصیل
· بررسی موانع قانونی ترخیص مددجویان و بر حسب مورد ارجاع به مشاور حقوقی مرکز
· بررسی وضعیت اقتصادی اجتماعی و خانوادگی بیمار و مددجویان و ارائه گزارش مددکاری به منظور نظارت بر میزان پرداخت هزینه های درمانی
· نظارت بر فرآیند ترخیص مددجویان با واحد ترخیص جهت تحویل آنها به خانواده و یا سایر افراد حقیقی و حقوقی مجاز
· پیگیری پس از ترخیص وهمکاری با تیم درمان و دفتر آموزش خانواده به منظور پیگیری پس از ترخیص و پیشگیری از عود علایم .
فعالیتهای واحد مددکاری در رابطه با بیمارستان و پیشبرد اهداف درمانی
- ارائه نظرات و پیشنهادات جهت ارتقاء کیفی خدمات واحد مددکاری اجتماعی به مسئول واحد
- به جهت همکاری با مرکز، و در صورت نیاز ،تعامل با سایر بیمارستانهای دانشگاهی و مراکز غیر دانشگاهی جهت تعیین نوبت مشاوره و سایر خدمات پاراکلینکی و اعلام وقت به بخش های بستری و اعلام به خانواده جهت مراجعه و حضور و همراهی بیمار .
- همکاری در جلب مشارکت موسسات و نهادهای مرتبط در خصوص دریافت خدمات بهداشتی،درمانی و رفاهی و بهره گیری مناسب از آنان جهت حل مشکلات مددجویان –تعامل با سازمان ها و اداره های بهزیستی و کمیته امداد ومراکز خیریه ...
- همکاری در جهت پیشبرد آموزش عملی دانشجویان مددکاری در رابطه با فعالیت های مددکاری در بیمارستان.
- شرکت فعال در جلسات هماهنگی متشکله در واحد مددکاری به منظور بررسی مشکلات موجود
- شرکت در دوره های آموزشی ضمن خدمت ،جلسات وهمایش های مرتبط و برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی و کارگاههای تخصصی که در جهت ارتقا کیفیت حرفه مددکاری اجتماعی صورت می پذیرد.
- انجام تحقیقات و پژوهش های اجتماعی-درمانی در مرکز و یا مراکز مربوطه در ارتباط با وظایف واحد مددکاری و ارائه نتایج به مقامات ذیربط، جهت برنامه ریزی های مقتضی با صلاحدید مسئول واحد.
- ارائه گزارش های ماهانه و یا موردی مربوط به فعالیتهای واحد مددکاری به مقام مافوق.
- انجام سایر امور محوله از طریق مقام مسئول ،در رابطه با حرفه مددکاری،
|