تلفن : 29 - 33401220(021)

رختشویخانه

سرپرست رختشویخانه

احمد فتوحی نام: احمد فتوحی مدرک تحصیلی: کارشناسی حقوق اداری ایمیل: شماره داخلی: 466 شماره مستقیم: 29 - 33401220 فایل رزومه

معرفی واحد لنژری مرکز روانپزشکی رازی :

رختشویخانه از بخش‌های مهم بیمارستان است که از نظر بهداشتی و انتشار عفونت اهمیت زیادی دارد. اگر چه ملحفه و البسه آلوده در مراکز بهداشتی درمانی می‌تواند بعنوان منبعی از میکرو ارگانیسم‌های پاتوژن باشد اما گزارش تعداد موارد بیماری‌های ناشی از مراقبت‌های بهداشتی در ارتباط با منسوجات آلوده بسیار کم بوده با این وجود خطر انتقال بیماری از طریق لباس‌های آلوده در طول فرایند شستشو نبایستی نادیده گرفته شود.

رختشویخانه بیمارستان باید در محل مناسبی قرار داشته و مجهز به کلیه ماشین‌آلات لباسشویی، خشک‌کن و اتوکشی باشد. ضمناً محل لوازم آلوده و شسته باید از یکدیگر کاملاً مجزا باشند تا امکان مخلوط شدن آن‌ها و آلودگی ثانوی وجود نداشته باشد. نور، تهویه، حرارت و رطوبت این قسمت باید مناسب باشد. واحد لنرژی بیمارستان روانپزشکی رازی در ساختمانی به مساحت حدوداً 400 مترمربع و در کنار آشپزخانه مرکزی قرار گرفته است.

v     این واحد دارای فضایی به شرح زیر می‌باشد :

1-    قسمت تفکیک و توزین البسه

2-    اتاق شستشوی البسه عفونی

3-    سالن شستشو البسه کثیف

4-    سرویس بهداشتی و حمام

5-    اتاق دسته بندی و خیاط‌خانه

6-    انبار مواد شوینده

7-    آبدارخانه

8-    رختکن

9- اتاق سرپرست

چشم انداز و رسالت واحد

  اطمینان از انجام  شستشو وضدعفونی کلیه البسه بیماران  و پرسنل ، طبق دستورالعملهای بهداشتی و کنترل و پیشگیری از بروز عفونتهای بیمارستانی منتقله از طریق البسه 

بخش های زیر مجموعه ی واحد و معرفی آن ها

 

1-    بخش جمع آوری وتفکیک البسه   

2-    بخش شستشوی البسه بیماران

3-    بخش  شستشوی البسه پرسنلی

 

وظایف و کارکردهای واحد : اهم اقدامات واحد رختشویخانه‌ها به شرح ذیل می‌باشند :

·         اخذ کارت بهداشت ، واکسیناسیون و معاینات دوره‌اي و درج در پرونده بهداشتی جهت کارکنان رختشویخانه.

·         افراد دوره دیده بکارگیري و کارگران این بخش در زمینه استفاده از مواد شوینده و گندزداها آموزش داده شوند.

·         بهداشت فردي توسط کارگران این بخش رعایت و امکانات حفاظت فردي در اختیار داشته باشند. (ماسک، دستکش و کاور مخصوص در قسمت دریافت البسه)

·         قسمت کثیف در رختشویخانه از قسمت‌هاي تمیز جداسازي و از تردد بی‌مورد افراد بیمارستان جلوگیري شود.( تعبیه ماشین‌هاي لباسشویی در قسمت کثیف و تعبیه خشک‌کن‌ها و اتو پرس و غلطکی در قسمت تمیز )

·         امکانات و تجهیزات بهداشتی موجود در لنرژی شامل ماشین‌هاي لباسشویی دو درب – ماشین مخصوص شستشوي البسه عفونی و اتاقک لکه گیر می‌باشد .

·         بین‌هاي مورد استفاده در قسمت تمیز و کثیف جداسازي شود . ( تحویل دادن و تحویل گرفتن البسه از لنژري با بین مخصوص باشد).

·         ضد عفونی مناسب البسه توسط مواد گندزداي استاندارد ،گندزدایی باید با استفاده از آب داغ و یا سفیدکننده‌ها و مواد گندزدا با استفاده از وسایل حفاظت فردي باشد.

·         براي شستشو با استفاده از مواد پاك کننده درجه حرارت بالاي 71 درجه سانتیگراد براي مدت زمان بیش از 25 دقیقه توصیه می‌شود. ( در صورت استفاده از دماي پایین 71 از مواد شیمیایی مناسب با این شیوه و غلظت مناسب استفاده شود.)

·                 رخت‌هایی که خطرات مخصوصی دارند  و عفونی  هستند از قبیل آلودگی به سیا ه زخم   بعد از اتوکلاو شسته شوند.

·         پرسنل این بخش در پایان کار هر شیفت استحمام نمایند.

·         سرویس‌هاي بهداشتی مناسب و دسترسی به تسهیلات شستشوي مرتب دست‌ها وجود داشته باشد.

·         فضاي رختشویخانه کف و دیوارها ( شیفت صبح و بعدازظهر) شستشو و با وایتکس 2% گندزدایی گردد.

·         جعبه کمک‌هاي اولیه با مواد و وسایل مورد نیاز در محل موجود باشد. .

·         سطل زباله مجهز به کیسه زباله ، درب دار ، قابل شستشو و با حجم مناسب در محل وجود داشته باشد.

·         مقررات و ساعات کار لنژري در تابلو اعلانات نصب گردد .

·         کپسول اطفاء حریق در محل وجود داشته باشد.

·         کف و دیوارها قابل شستشو و از سیستم مناسب جمع‌آوري فاضلاب برخوردار باشد.

·         محیط رختشویخانه باید از نور ، تهویه و فضاي کافی برخوردار باشد.

 

چارت سازمانی واحد

 

 

شرح فعالیت های در دست اقدام

1-      پیگیری خرید تجهیزات رختشویخانه

خدمات واحد رختشویخانه

 

 الف- جمع‌آوری، انتقال و تفکیک البسه و منسوجات آلوده

ب- مرحله شستشو

ج- مرحله خشک‌ کردن و اتوکشی و غلطک

د- بسته‌بندی البسه و منسوجات

 

الف) فرآیند لنرژی با جمع‌آوری البسه آلوده و کمتر آلوده آغاز و در اتاق البسه آلوده نگهداری می‌شود.

Ø      انتقال ملحفه، البسه و پتو به رختشویخانه

Ø      ملحفه و البسه کلیه بیماران در صورت آغشته بودن به مایعات بدن بیمار عفونی بوده که امکان انتقال بیماری را دارد.

Ø      البسه عفونی و آلوده به ترشحات بیمار ( ادرار، خون، مدفوع و استفراغ) داخل کیسه زرد قرار داده شود.

Ø      هنگام جمع‌آوری ملحفه و البسه بیماران تا حد امکان از تکان دادن خودداری گردد و از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش و ماسک استفاده گردد.

Ø      جداسازی البسه و ملحفه در اتاق بیمار نباید صورت بگیرد.

Ø      انتقال البسه به رختشویخانه باید توسط وانت مخصوص حمل البسه کثیف صورت گیرد.

Ø      بین‌های مخصوص حمل البسه هر هفته با آب ژاول گندزدایی گردد.

 

بمنظور ایجاد نظم و برقراری سیستم مدیریت صحیح توزیع البسه :

انتتقال البسه آلوده به بین‌ها توسط کمک بهیاران صورت گیرد و توسط شرکت پیمانکار بوسیله وانت مخصوص به لنرژی آورده می‌شود.

 

ب) مرحله شستشو

1.     شستشوی با آب سرد : به منظور خون‌گیری در ابتدا، البسه باید با آب سرد شسته شود.

2.     شستشوی اصلی با آب داغ : استفاده از آب داغ به منظور حذف میکروارگانیسم‌ها می‌باشد. درجه حرارت مناسب 71 درجه به مدت 25 دقیقه می‌باشد و چنانچه آب با درجه حرارت پایین‌تر استفاده شود می‌بایست حتماً از سفید‌کننده‌ها با غلظت مناسب استفاده کرد.

 

مراحل انجام کار شستشو در واحد لنرژی :

1.     البسه و ملحفه را از پرسنل بخش تحویل گرفته پس از تفکیک و توزین می‌گردد و در دفتر مخصوص ثبت نمایید. در حین توزین دقت کنید حتماً دستکش و ماسک استفاده کنید.

¯ لباس‌هایی که لکه‌های خونی دارند حتماً درون کیسه تحویل داده شوند.

2.     البسه و ملحفه‌های عفونی را که در کیسه‌های زرد رنگ با برچسب عفونی تحویل داده می‌شوند به ماشین مخصوص عفونی منتقل و تخلیه نمایید.

3.     البسه و ملحفه بخش‌ها را در سایر ماشین‌ها تخلیه نمایید. ( توجه نمایید هیچ یک از ماشین‌ها بیش از حد پر نشوند)

4.     پور شوینده را در بخش مخصوص تخلیه نمایید، جهت ماشین عفونی و پودر بیشتری بریزید.

5.     زمان شستشو را روی 30 الی 40 دقیقه تنظیم نمایید.

6.     پس از شستشو ماشین را در حالت آبکشی قرار دهید (2 بار آبکشی الزامی است)

7.     پس از آبکشی البسه را به قسمت آبگیر منتقل نمایید.

8.     پس از 15 دقیقه آبگیری البسه را به خشک‌کن منتقل نمایید.

 

ج) مرحله خشک‌کردن و اتوکشی

صرفنظر از استفاده از آبگرم یا سرد جهت سیکل شستشو که فعالیت میکروب‌کشی مهمی در این مرحله صورت می‌گیرد می‌بایست البسه پس از شستشو ابتدا آبگیری شده و سپس درون دستگاه خشک‌کن خشک می‌شود و سپس بسته‌بندی می‌گردد و غلطک ملحفه‌ها صورت می‌گیرد.

 

مراحل انجام کار خشک کردن البسه و ملحفه در واحد لنرژی

* البسه و ملحفه را بطور جداگانه در داخل خشک‌کن بریزید.

1.     زمان لازم برای خشک شدن ملحفه 15 دقیقه و درجه حرارت لازم 60 الی 70 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

2.     زمان لازم برای خشک کردن البسه 10 دقیقه و درجه حرارت لازم 30 درجه می‌باشد.

 

مراحل انجام کار غلطک ملحفه در واحد لنرژی :

ابتدا غلطک را روشن نموده و برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد دستگاه و آسیب زدن به ملحفه‌ها دمای آن را روی 140 درجه تنظیم نمایید.

* اتو پرس : برای اتو کردن البسه از اتو پرس استفاده می‌شود و ملحفه‌ها را پس از اتو شدن روی میز مخصوص تا کنید.

 

د) بسته‌بندی و نگهداری البسه تمیز

بسته‌بندی البسه پس از شستشو و خشک نمودن در رختشویخانه‌های بیمارستان اهمیت زیادی در نحوه نگهداری و تمیزی آن در داخل بخش‌ها دارد.

نگهداری ملحفه‌ها و پتو بیماران در شرایط غیربهداشتی در داخل بخش‌ها باعث آلودگی آن‌ها شده و می‌تواند باعث انتقال عوامل بیماری‌زا ‌شود.

لذا بسته‌بندی و نگهداری البسه بیماران در داخل بخش در داخل کمدهای مخصوص اهمیت زیادی در بهداشت و سلامت بیماران دارد.

 

فرآیندهای کاری واحد

 

الف- جمع‌آوری، انتقال و تفکیک البسه و منسوجات آلوده

ب- مرحله شستشو

ج- مرحله خشک‌ کردن و اتوکشی و غلطک

د- بسته‌بندی البسه و منسوجات

کارشناس سمت تلفن داخلی تلفن مستقیم
احمد فتوحی سرپرست رختشویخانه 466 29 - 33401220
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: