بهداشت حرفه ای و طب کار
مسئول واحد بهداشت حرفه ای و طب کار

واحد بهداشت حرفهای این مرکز از سال 1392 به عنوان یکی از واحدهای اداری و پشتیبانی در بیمارستان تحت نظارت مستقیم مدیریت فعالیت خود را آغاز کرده است و همواره در تلاش است تا با استفاده از دانش و ابزارهای مختلف جهت حفظ و صیانت از سلامتی کارکنان بیمارستان و ارتقاء ایمنی آنها گام بردارد.
چشم انداز و رسالت واحد
بهرهگیری در دانش بهروز در زمینه بهداشت حرفهای به منظور ارتقاء سطح سلامت و ایمنی شاغلین در محل کار و فراهم کردن محیطی استاندارد از نظر ایمنی و بهداشتی برای تمامی کارکنان ردههای مختلف شغلی در بیمارستان
وظایف و کارکردهای واحد
ارتقاء سطح ایمنی و سلامت شاغلین در ردههای مختلف شغلی در بیمارستان
معرفی پرسنل واحد
نیکان دیالهآبادی (مسئول واحد)
احمد سلیمی (کارشناس)
رقیه شهپرست (کارشناس)
شرح وظایف پرسنل
1. تدوین شناسنامه بهداشت حرفه ای بیمارستان شامل نقشه جامع بیمارستان و مكان یابي واحد ها، تهیه لیست کلیه مشاغل موجود، شناسایي و گردآوری فرایندهای کاری با اولویت فرآیندها و مشاغل پرخطر، تعیین شرح وظایف به تفكیك بخش و واحدهای بیمارستاني، تهیه لیست کلیه پرسنل رسمي، پیماني، قراردادی و پیمانكاران و کلیه کارآموزان و کارورزان
2. تهیه برنامه زمان بندی بازدید از کلیه بخش ها و واحد های بیمارستان
3. ثبت و گزارش نتایج بازدید و طرح آن در کمیته حفاظت فني و بهداشت کار به منظور ارائه پیشنهادات جهت رفع نواقص و سالم سازی محیط کار با مشارکت اعضا کمیته
4. برنامه ریزی و پیگیری جهت اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار
5-نظارت بر نحوه اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار بر اساس دستورالعمل های جاری مرکز سالمت محیط و کار
6-نظارت بر سیستم های تهویه بخش ها و واحدها با اولویت بخش های پرخطر از جمله اتاق عمل، ایزوله و...
7-ارائه گزارش اندازه گیری عوامل زیان آور در کمیته حفاظت فني و بهداشت کار بیمارستان و ارائه پیشنهادات کنترلي فني مهندسي و مدیریتي الزم جهت حذف یا کاهش مواجهه پرسنل با عوامل زیان آور محیط کار و انجام پیگیریهای الزم جهت اجرای کنترل های مذکور
8-تعیین و تایید نوع وسایل حفاظت فردی متناسب با نوع شغل، آموزش استفاده صحیح و نظارت بر نحوه استفاده در محیط کار
9-شناسایي و ارزیابي ریسك مخاطرات بخش ها و واحدها و تجزیه و تحلیل نتایج ارزیابي و ارائه راهكارهای کنترلي بر اساس اولویت بندی ریسك های شناسایي شده
10-عضویت در کمیته بحران و بالیا و همكاری در تدوین دستورالعمل های اجرایي آمادگي و مدیریت واکنش در شرایط اضطراری، عملكردی و دیگر موارد مرتبط
11-عضویت در کمیته کنترل عفونت بیمارستان، طرح و بررسي موارد مربوط به عفونت های بیمارستاني از جمله مواجه های شغلي )نیدل استیك و.....( و ارائه پیشنهادات کنترلي در کمیته حفاظت فني و بهداشت کار
12-تهیه و تدوین خط مشي های واحد بهداشت حرفه ای متناسب با دستورالعمل های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي و نظارت بر نحوه اجرای آن در محیط کار
13-انجام اقدامات الزم جهت استقرار و راهبری سیستم مدیریت مواد شیمیایي )شناسایي و ارزیابي مواد شیمیایي موجود و تهیه لیست مواد شیمیایي مورد استفاده در کلیه بخش ها و واحد ها، تهیه لیست مواد شیمیایي خطرناک، تهیه برگه های شناسایي ایمني مواد شیمیایيSDS یا )MSDS ،)ارائه آموزش با اولویت اقدامات بهداشتي و ایمني به شاغلین در معرض این مواجهات، در تمامي مراحل انبارش و نگهداری، مصرف و دفع بهداشتي( به منظور کنترل و پایش آلودگي محیط کار و پرسنل
14-برچسب گذاری مواد شیمیایي بر طبق نظام یكپارچه جهاني طبقه بندی و برچسب گذاری مواد شیمیایي (GHS( Globally Harmonized System of Classification and Labelling of Chemicals
15-نظارت بر نحوه انبارش مواد شیمیایي در انبارها و بررسي وضعیت ایمني و شرایط نگهداری از جمله تهویه، روشنایي و ...
16-تدوین، طراحي و صدور دستورالعمل های اجرایي ایمني و بهداشت حرفه ای در بیمارستان جهت کنترل عوامل زیان آور محیط کار و پیشگیری از ایجاد عوارض ناشي از عوامل زیان آور محیط کار، برنامه ریزی، طراحي و تدوین فرم های گزارش دهي و دستورالعمل های مربوط به عملیات کاری با هدف کاهش صدمات و آسیب های محیط کار
17-پیگیری جهت انجام صحیح مراقبت های بهداشتي و انجام معاینات سالمت شغلي شامل معاینات ادواری، قبل از استخدام و بازگشت به کار طبق مقررات جاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي
18-پیگیری و نظارت بر ثبت و گزارشدهي بیماریهای شغلي و بیماریهای غیرواگیر )NCD )بر اساس پروتكلهای ابالغي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي
19-اعالم موارد مشكوک بیماریهای شغلي به مدیر بیمارستان و طرح در کمیته حفاظت فني و بهداشت کار، پیگیری نظریه نهایي در خصوص معاینه شد گان و ارجاعات توصیه شده توسط پزشك معاینه کننده و طرح موارد مشكوک در کمیسیون پزشكي مربوطه جهت جابجایي افراد و یا اتخاذ دیگر تصمیمات 20
20-تهیه آمارهای مرتبط با بیماری های شغلي و ارائه به تیم مدیریت ارشد بیمارستان و معاونت بهداشتي دانشگاه بر اساس دستورالعمل های ابالغي
21-همكاری برای اجرای برنامه بررسي و تطبیق مشاغل سخت و زیان آور براساس برنامه های مدیریت بیمارستان
22-تدوین برنامه عملیاتي بهداشت حرفه ای و تعیین شاخص های عملكردی واحد بهداشت حرفه ای و تجزیه و تحلیل آن
23-همكاری با بازرسان بهداشت حرفه ای معاونت بهداشتي و مرکز بهداشت شهرستان
24-همكاری در انجام نیاز سنجي آموزشي بهداشت حرفه ای کارکنان با واحد آموزش
25-همكاری در برنامه ریزی جهت برگزاری دوره های آموزشي در زمینه ایمني و سالمت شغلي با واحد آموزش
26-نظارت بر تهیه و نصب پوسترهای آموزشي در زمینه ایمني و سالمت شغلي کارکنان
27-برنامه ریزی جهت برگزاری جلسات آموزشي برای مدیران و سرپرستان در خصوص آشنایي آن ها با الزامات بهداشت حرفه ای، اهمیت و جایگاه بهداشت حرفه ای
28-همكاری در تهیه دستورالعمل های اجرایي ایمني در زمینه حریق، ساختمان، تجهیزات و دیگر موارد مرتبط
29-نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل های ایمني به منظور پیشگیری از وقوع و تكرار حوادث ناشي از کار
30-ثبت و گزارش غیبت های ناشي از بیماری بر اساس دستورالعمل های ابالغي و نحوه بازگشت به کار با توجه به ایمني بیمار و سالمت شاغل
31-تشكیل کمیته حفاظت فني و بهداشت کار به صورت ماهانه و طرح مسائل و مشكالت حفاظتي و بهداشتي بیمارستان در آن و ارائه پیشنهادات و راهكارهای الزم به مدیر بیمارستان جهت رفع نواقص حسب دستورالعملهای صادره از مرکز سالمت و محیط کار
32-ارسال صورت جلسات کمیته حفاظت فني و بهداشت کار به معاونت بهداشتي مربوطه و سازمانهای ذیصالح
33-همكاری در تدوین و اجرای سیستم پیشنهادها و نظام تشویق و تنبیه در زمینه اجرای دستورالعمل های بهداشت حرفه ای و ایمني از طریق طرح در کمیته حفاظت فني و بهداشت کار.
34-مدیریت پیامد های ناشي از وقوع حوادث ناشي از کار از جمله جمع آوری، ثبت ، تجزیه و تحلیل فرم های ثبت گزارش حوادث ناشي از کار و بررسي و تجزیه و تحلیل در کمیته حفاظت فني و بهداشت کار به منظور پیشگیری از بروز حوادث مشابه
35-نظارت بر کار کلیه پیمانكاران در خصوص رعایت اصول ایمني و سالمت شغلي با تاکید بر استفاده از وسایل حفاظت فردی مناسب و رعایت اولویت های ایمني و بهداشتي در شرایط اضطراری
36-مشارکت با تیم مدیریت اجرایي در زمینه مدیریت خطر و خطا در زمینه ایمني بیمار
37-مشارکت با تیم مدیریت اجرایي و مسئول ایمني بیمار در زمینه بازدید مدون از واحدها به منظور ارتقای فرهنگ ایمني بیمار
38-همكاری در ارزیابي خطر حوادث و بالیا در بیمارستان توسط کمیته حوادث و بالیا و اقدامات اجرایي الزم در این رابطه
39-همكاری در برگزاری مانور ها و سناریو های عملیاتي مدون در زمینه حوادث و به خصوص نشت مواد شیمیایي، آتش سوزی، اپیدمي ها و ...
40-همكاری در تهیه دستورالعمل ارزیابي و کنترل ایمني سطوح و دیوارها، سیلندرهای گاز طبي، چاه ارت و سیستم الكتریكي بیمارستان
41-نظارت بر ایمني راه پله های خروج اضطراری و رمپ و پلكان و همچنین نصب تابلو خروج اضطراری بر اساس استاندارد و دستورالعمل های ایمني
42-همكاری در تامین تجهیزات بیمارستاني از لحاظ اصول ایمني، ارگونومیكي و مواجهات آسیب رسان شغلي
43-همكاری با مسئول فني داروخانه در زمینه انبارش ایمن مواد دارویي و کنترل دما و رطوبت و تهویه انبارهای دارویي جهت جلوگیری از نگه داشت غیر ایمن دارو و به مخاطره افتادن ایمني بیمار و شاغلین مرتبط
44-نظارت بر عوامل موثر بر سالمت عوامل اجرایي پسماندهای بیمارستان از قبیل آموزش و انجام معاینات سالمت شغلي و تهیه وسایل حفاظت فردی جهت حفظ ایمني و ارتقای سالمت شغلي گروه هدف و همچنین بیماران و مراجعین بر اساس آیین نامه مدیریت اجرایي پسماند
شرح فعالیت های انجام شده
شناسایی و ارزیابی ریسک مخاطرات مشاغل مختلف بیمارستان
شناسایی موارد نا ایمن در بخشها و واحدهای بیمارستان
اجرای برنامه معاینات دورهای برای کارکنان
اجرای برنامه معاینات بدو استخدام برای کارکنان جدیدالورود
ارزیابی آلایندههای موجود در بیمارستان به صورت سالانه
برگزاری دورههای آموزشی به منظور بالا بردن سطح دانش کارکنان در مورد موارد نا ایمن
شرح فعالیت های در دست اقدام
ارزیابی ارگونومی کارکنان بیمارستان
ارزیابی سطح استرس شغلی در کارکنان
ریز خدماتی که در آن واحد ارائه می شود به همراه برنامه هفتگی خدمات
بازدید از بخشها و واحدهای بیمارستان جهت شناسایی نقاط غیر ایمن
شرکت در واکراندهای مدیریتی و ایمنی بیمار
تشکیل جلسات کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار و بررسی موارد نقص ایمنی در این جلسات
آموزش به کارکنان در مورد نحوه انجام صحیح کارها به روش ایمن
اقدامات لازم جهت دستیابی به اهداف سنجههای اعتباربخشی نسل چهارم
شناسایی عوامل زیان آور محیط کار در بخشها و واحدها و ارائه اقدامات اصلاحی لازم
دریافت گزارش حوادث شغلی و رسیدگی به حوادث پیش آمده
نظارت بر استفاده کارکنان از وسایل حفاظت فردی مناسب حین انجام کار
تهیه برگههای ایمنی مواد شیمیایی و نظارت بر نحوه استفاده و انبارش صحیح این مواد در بیمارستان
نظارت بر فرایند خرید تجهیزات اداری (میز و صندلی) با توجه به اصول ارگونومی
نظارت بر انجام معاینات بدو استخدام کارکنان جدیدالورود
شناسایی کارکنان دارای مشکلات سلامتی در معاینات دورهای کارکنان و ارجاع موارد مورد نیاز به متخصص
رسیدگی به درخواست کارکنان دارای مشکلات سلامتی جهت تغییر شرایط کاری به منظور حفظ سلامتی
تدوین دستورالعملهای بهداشتی مرتبط با ایمنی و سلامت کارکنان
جمع آوری، ثبت ، تجزیه و تحلیل گزارش حوادث شغلی در بیمارستان
کارشناس | سمت | تلفن داخلی | تلفن مستقیم |
---|---|---|---|
نیکان دیاله آبادی | مسئول واحد بهداشت حرفه ای و طب کار | 409 | 29 - 33401220 |
رقیه شهپرست | کارشناس بهداشت حرفهای | 409 |
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نوع موس:
تغییر نوع موس:
تغییر رنگ ها:
رنگ اصلی:
رنگ دوم:
رنگ سوم: